از الف تا ی

Properties : خواص و مشخصات

شاید متوجه ی ناحیه ای در سمت راست محیط طراحی شده باشید که دارای تعداد زیادی textbox در یک راستا باشد ، نام های ترسناکی مانند "AccessibleDescription", "AccessibleName" و "AccessibleRole" . به این محیط properties (جعبه خواص) میگویند.

در هر جای فرم به جز روی label و textbox ها کلیک کنید. اگر دسته های تغییر اندازه ی فرم آشکار شد میفهمیم که فرم در حالت انتخاب است.

جعبه ی طراحی باید مانند شکل زیر باشد.

اگر در جعبه خواص نام هایی مانند "Textbox1 Textbox" یا "Label1 Label" میبینید معلوم است که هنوز فرم در حالت انتخاب نیست. روی فرم کلیک کنید تا در جعبه ی خواص نام هایی مانند "Form1 Form" ظاهر شود.

چیزهایی در لیست خواص مانند Name , BackColor, Font, Image و Text میبینید که هر کدام در سمت راستشان مقادیری برای خود دارند . این مقادیر پیشفرض هستند و شما میتوانید آن ها را تغییر دهید. میخواهیم خاصیت Text را تغییر دهیم.

ممکن است شما بخواهید فرم در دسترس تر باشد. شما میتوانید لیست خواص را به ترتیب حروف الفبا قرار دهید که برای اینکار باید روی آیکن مخصوص آن که در شکل زیر میبینید کلیک کنید.

این طور پیدا کردن خواص راحت تر است.

قبل از این که چیزی را در جعبه ی خواص تغییر دهیم بهتر است بدانیم که Property (خاصیت) چیست؟

Property چیست؟

کنترل هایی مانند textbox و label که شما به فرم اضافه کردید و هم چنین خود فرم Control Object (وسایل کنترل) نامیده میشود و قابل تغییر و چینش هستند. هر کنترل هم مشخصاتی دارد.

اگر کنترل یک تلویزیون را فرض کنیم مشخصات زیادی مانند روشن خاموش کردن ، تغییر رنگ ، تغییر صدا و ... دارد که اگر این خواص را متغیر فرض کنیم . روشن خاموش کردن آن دارای دو مقدار خاموش و روشن است. صدای آن مقادیر بین صفر تا صد دارد که اگر روی صد تنظیم شود بیشترین Value (مقدار) را دارد که موجب اذیت کردن همسایه ها میشود.

در وی بی دات نت شما میتوانید مقادیر یک Control (کنترل) را از طریق جعبه ی خواص تغییر دهید ( هم چنین میتوانید این کار را از طریق کد انجام دهید که بعدا بررسی خواهیم کرد) . به فرم خود برمیگردیم. فعلا فقط یکی از این مقادیر یعنی Text را تغییر میدهیم. لغت Text را در مشخصات فرم پیدا کنید و آن را مانند زیر تغییر دهید.

"Text" یک خاصیت از فرم است. لطفا بخاطر نام Form1 که مقدار آن است گیج نشوید. form1 مقدار پیش فرض Text است که قابل تغییر است. برای تغییر آن میتوانید :

در محیط سمت راست خاصیت Text کلیک کنید و کلید backSpace را برای پاک کردن مقدار آن فشار دهید. سپس نام فرم را به "My First Form" تغییر دهید.

برای ثبت شدن تغییر میتوانید روی فرم و اشیای آن کلیک کنید یا کلید Return ( در ویندوز Enter ) را فشار دهید. این عبارت در بالای فرم در محیط آبی نمایش داده خواهد شد مانند شکل زیر :

همان گونه که دیدید عنوان فرم در title Bar تغییر کرده است.

درس قبل ( افزودن ابزار به فرم )

درس بعد ( خاصیت Text )



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


دو شنبه 16 خرداد 1390برچسب:vb,net,visualbasic,visual; basic 2010,2010,programming,ویژوال بیسیک,آموزش, الفبا